Statssekretæren i drøs med AIP og Ørland
God dag.
NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
VALGDEBATT OM SAMFERDSEL I ROGALAND
Forrige lørdag hadde vi debatt på Kvadrat i Sandnes. Det var et godt lag med politikere som var til stede. Mange av disse vil havne på stortinget om vi skal tror på siste målingen til NRK. Da får vi håpe de har lært noe om våre utfordringer og muligheter:
- Tom Kalsås AP
- Reidar Sand SV
- Mímir Kristjánsson Rødt
- Geir Pollestad SP
- Jonas Andersen Sayed Krf
- Kjartan Alexander Lunde V
- Andreas Aukland MDG
- Aleksander Stokkebø H
- Pål Morten Borgli Frp
NLF hadde innledningsforedrag og her er noe av det vi tok opp:
Vi har gjort mye innenfor miljø:
Nå må myndigheter gjøre sitt med en miljøvennlig og trafikksikker E39. Det er også viktig for rekruttering.
Mye annet ble diskutert etter innledninger fra NHO og NAF. Du kan se hele opptaket her:
https://lastebil-ibx.vpprod.no/aktuelt/publikasjoner/digitale-sendinger
Debattantene fra venstre: Mímir Kristjánsson (Rødt), Reidar Sand (SV), Tom Kalsås (Ap), Geir Pollestad (Sp), Jonas Andersen Sayed (KrF), Pål Morten Borgli (Frp), Kjartan Alexander Lunde (V) og Alexander Stokkebø (H). Debattleder Tormod Andreassen
VALG 2025
Vi har stilt de politiske partiene i Agder og i Rogaland en del spørsmål som er viktige for oss i valgkampen. Dette er spørsmål de kan gjøre noe med om de ønsker når Stortinget starter opp igjen.
Vi skal også bruke svarene godt etter valget for å følge opp lovnadene de har gitt oss.
Her er svarene fra Rogaland: https://media.lastebil.no/public/25.07._Valgrosjyre_Rogaland_2025.pdf
Her er svarene fra Agder: https://media.lastebil.no/public/Valgbrosjyre_Agder_2025.pdf
Her finner du også svarene som er gitt NLF sentralt om viktige saker for NLF inn i valgkampen:
https://lastebil-ibx.vpprod.no/valg-2025
NY HURTIGLADER FOR TUNGBIL PÅ FORUS
Hurtigladestasjonen, som befinner seg i Svanholmen 11 på Forus åpnet på mandag.
Hurtigladestasjonen på Forus vil gi 420 kW, over dobbelt så mye som hurtigladere til personbiler. I tillegg har tomten to innkjørsler, slik at store kjøretøy slipper å snu inne på tomten.
– «Elektrisk tungtransport kommer raskt, og det finnes nesten ikke tungtransportladere. Her har vi et område på Forus tilrettelagt for semitrailer med henger. Vi ønsker å hjelpe næringslivet med å konvertere til elektrisk, sier forretningsutvikler Ronny Fiuren i Forus Næringspark», en av samarbeidspartnerne.
KOSTNADSKONKURRANSEN – HVEM KAN BYGGE DYREST?
Kristiansand og Stavangerregionen har en ny type konkurranse. Hvem kan bygge den dyreste sykkelveien?
I Stavangerregionen ble det i 2008 var det anslått at sykkelveien skulle koste mellom 200 og 350 millioner. I 2020 var estimatet for sykkelveien mellom Stavanger og Sandnes omtrent 1,3 milliarder kroner for 13 kilometer. I november 2023 var prosjektet estimert til å koste 1,88 milliarder kroner.
Nå viser den siste prognosen at sykkelveien vil koste over 2,2 milliarder kroner.
Fra Vollevannet – Oddemarka utenfor Kristiansand er det en strekning som gjenstår. Etter det kan man ha sykkelmotorvei fra Vågsbygd til Sørlandsparken.
Veien som skal bygges ut nå er på 1,3 km. Det var estimert til 190 millioner kroner. Nå er prisen steget til 237 millioner.
Det vil si at 182.300 kroner per meter i Kristiansand taper med glans. 1 692 307 kroner per meter er prisen imellom Sandnes og Stavanger.
På riksvei 9 i Setesdalen bygger de for 30 – 40.000 kroner per meter.
Ser vi på den siste strekningen Nye veier AS har bygd forbi Lyngdal er den ca. en mil og kostet 2,9 milliarder. Den er bygget mye i fjell og med store broer. Her er altså prisen ca. 290.000 per meter.
Så her er «pallen» når det gjelder pris per meter:
Sykkelvei Sandnes – Stavanger 1.692.000
Ny 4-felts motorvei Lyngdal 290.000
Sykkelvei Kristiansand: 182.300
RV9 Setesdalen: 40.000
Det virker litt som om prosjekter som ligger i bypakkene er helt ute av kostnadskontroll. Sprekkene er så hinsides at man kunne neste tro de ble vedtatt på feil premisser og feil tallgrunnlag. Nå kan det jo umulig stemme, men man får en følelse av at når det er vedtatt og påbegynt skal det ferdigstilles koste hva det koste vil. Som om penger fra bompenger ikke er ekte penger liksom, litt monopolpenger som brukes etter begrepet «easy come, easy go». Bypakker var fra starten av finansiert fra bompenger og staten, og da var det ingen økonomiske forpliktelser fra de som vedtar byggingen. Som å bruke andre sitt kredittkort liksom.
Store deler av inntektene kommer fra bompenger og da må vi i det minste forlange at vi får bygget Osli – Figgjo – Ålgård raskt.
INTERESSERT I STØTTE FRA ENOVA?
To nye støtteprogram rettet mot tunge kjøretøy planlegges for høsten 2025. Nå inviterer Enova til informasjonsmøte med mulighet for å gi innspill i etterkant.
Teams møte 3. september kl 10:00 - 11:00
Påmelding og informasjon:
Se også ENOVA sin veileder for støtteordning for kjøretøy og lading. Det er søknadsfrist den 15. hver måned for lastebiler:
https://www.enova.no/nb/bedrift/sokerinformasjon/aktuelt-om-sokerinformasjon/soknadsveiledere
NY DØGNHVILEPLASS ÅPNER OFFISIELT I AKSDAL 3. SEPTEMBER
NLF Rogaland har jobbet tett sammen med Geir Lorens Jørgensen i Statens vegvesen og han kolleger for å få til denne døgnhvileplassen. Denne plassen er godt plassert på E134 og E39.
Døgnhvileplassen er i Aksdal Næringspark ved Eikeskog.
Offisiell åpningsdato er 3. september kl. 12.00 september da statssekretær Tom Kalsås klipper snora. Alle er selvfølgelig velkommen til åpningen.
https://www.h-avis.no/det-er-helt-elementare-ting-folk-ikke-tenker-pa/s/5-62-1903639
LEDIG STILLING SOM REGIONSJEF
Er du interessert eller har du tips til navn så send de annonsen eller gi oss et tips. Du finner annonsen her:
https://www.finn.no/job/ad/423088483
DET ER JÆREN TRUCKMEET DENNE HELGEN
Det er visst utsolgt på årets arrangement. Men hvem som helst kan stikke innom arrangementet. NLF serverer frokost.
Du finner mer informasjon her:
SAFTIG GEBYR PÅ RIGE
Så fra en kontroll i Kristiansand onsdag denne uka:
Et utenlandsk kjøretøy stoppet ikke for kontroll og ble hentet inn av en politipatrulje, under den utvidede kontrollen på kontrollplass ble det avdekket brudd på yrkestransport reglene som resulterte i gebyr på 60 000 kr som må betales før kjøretøyet kan kjøres tom eller med internasjonal transport ut av landet. Transporten var også for bred og må ned til lovlig bredde, kjøretøyet fikk teknisk mangellapp og fører blir anmeldt for ikke å ha stoppet for skiltet kontroll.
STYRKER SERVICE RETTET MOT MEDLEMMER
support@lastebil.no er epostadressen til forbundets medlemsservice. NLF ønsker å bli bedre på oppfølging av medlemmer.
Nylig opprettet vi et team – delvis med rutinerte medarbeidere – som vil tilby støtte og veiledning. Bedriftsrådgiver Jørn Henrik Andersen, administrasjonskonsulent Hege Gaaskjølen og rådgiver Kim Søyland-Lier har hovedansvaret for å ta imot henvendelsene på support@lastebil.no
Kim har bred erfaring og solid teknisk kompetanse. Hege har lenge jobbet med medlemsservice i NLF og Jørn har svært god kunnskap om bransjen og KMV.
Selvsagt kan du også ta direkte kontakte med rr@lastebil.no fortsatt eller på telefon 90773207.
SETT AV DATOEN
Vi har noen arrangementer utover høsten som du kan få med deg. Sett av datoen:
NYE MEDLEMMER
Vi ønsker Nutriferm AS på Bryne og Båly Bud AS fra Lindesnes velkommen som medlemmer.
God helg!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
https://www.at.no/transport/utlyser-kontrakt-for-dognhvileplasser/1120366
https://www.trailer.se/artikel/var-femte-nyanstalld-lastbilschauffor-en-kvinna